Kernconcepten
Wij werken
sinds 2016 met kernconcepten. Het is een integrale aanpak voor wereldoriëntatie
(aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek). Er wordt doelgericht
gewerkt aan het krijgen van inzichten en vaardigheden waarbij de landelijk
vastgestelde kerndoelen behaald worden.
Er wordt ca.
9 à 10 weken vak doorbrekend rondom het thema van het kernconcept gewerkt. Kinderen
leren hoe iets werkt en waar de verbanden liggen. Ze ontwikkelen inzichten over
zichzelf, in hun directe sociale omgeving en in de grotere wereld. De thema’s
die aan bod komen zijn ‘Tijd en Ruimte’, ‘Macht en Regels’, ‘Materie’,
‘Binding’, ‘Groei en Leven’, ‘Communicatie’, ‘Evenwicht’ en ‘Energie’. Elk
kernconcept komt om de twee jaar aan bod in iedere unit van de school, maar
wordt dan wel vanuit een andere invalshoek benaderd en wordt er aan andere
subdoelen gewerkt.
De feiten
die kinderen leren hangen ook samen met hun interesses. Ze kunnen via de
kernconcepten stuiten op onderzoeksvragen die zij stellen en die hen uitdagen
om meer te weten te komen over een onderwerp. Dit geeft een dusdanige
betrokkenheid dat de feiten die ze daarbij leren heel goed onthouden worden. Ze
zijn er immers zelf achter gekomen en ze wilden het zelf weten! De manieren
waarop feiten aangeleerd worden, zijn zeer veelzijdig.
Het
kernconcept wordt geopend met een “trigger”, een opening waarbij de kinderen
geprikkeld worden. Van daaruit worden er diverse workshops en masterclasses aangeboden
door de leerkrachten, ouders, buurtgenoten en/of specialisten. Daarnaast werken
de kinderen aan diverse opdrachtenkaarten waarbij er verschillende cognities
worden aangesproken. Van creatief en constructie tot aan onderzoeken achter de
computer of in de bibliotheek.
Gedurende
de periode dat er aan een kernconcept gewerkt wordt observeren en begeleiden de
leerkrachten de kinderen. Het kernconcept wordt afgesloten met een opdracht voor
alle kinderen. Daarbij kunnen ze creatief hun eigen inzichten verwerken in een
presentatie. Dit kan in een vorm als dans, een werkstuk, een quiz, een lied,
een krant enz. De eisen (succescriteria) die hieraan gesteld worden zijn van
tevoren bekend. Zo wordt ook gecontroleerd of de kinderen de doelen die gesteld
zijn, voor het kernconcept, gehaald hebben.